Waarom een reis naar de andere kant van de wereld? - Reisverslag uit Bakel, Nederland van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu Waarom een reis naar de andere kant van de wereld? - Reisverslag uit Bakel, Nederland van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Waarom een reis naar de andere kant van de wereld?

Door: Marieke

20 Februari 2007 | Nederland, Bakel

We vertrekken begin april voor 4 maanden naar Ecuador, maar wat gaan wij deze 4 maanden doen?

De eerste 3 weken zullen we verblijven bij een gastgezin in het zuiden van Quito. We hebben er bewust voor gekozen om een aantal weken in een gastgezin te verblijven, zodat we de cultuur en het dagelijks leven intensief ervaren. In die 3 weken krijgen we Spaanse les bij een lerares thuis, 4 uur per dag. Dus dat wordt studeren! In Ecuador wordt nauwelijks Engels gesproken dus we zullen goed moeten oefenen om vloeiend :) Spaans te leren spreken!

Na deze 3 weken verhuizen we naar het noorden van Quito naar het vrijwilligersappartement van de stichting. Dan gaat het afstudeerproject beginnen bij de Stichting Kinderen Van Ecuador. Dit is een Nederlandse stichting gevestigd in Quito, de hoofdstad van Ecuador.
De stichting heeft als doel kinderen in Ecuador kind te laten zijn, door (kansarme) kinderen hulp te verlenen en de leefsituatie voor deze kinderen te verbeteren. Met ons afstudeerproject willen wij een bijdrage leveren aan het doel van de stichting: een glimlach toveren op de Ecuadoriaanse kindergezichtjes!!
Voor meer info over de stichting: www.kinderenvanecuador.nl

In de weekenden en vrije dagen willen we veel gaan ondernemen in de omgeving van Quito. We hopen het afstudeerproject begin juli af te ronden, om daarna nog 2 of 3 weken rond te gaan reizen door Ecuador. Ecuador is een veelzijdig land waar veel te beleven is, dus we zullen ons zeker niet vervelen. Ik denk dat we tijd te kort komen....

Wat houdt ons afstudeerproject in?
Wij leveren een bijdrage aan het werk van deze stichting door een zomerprogramma te ontwikkelen, op een markt in Quito. Er zijn in Quito veel overdekte markten waar vooral levensmiddelen verkocht worden. Op deze markten zwerven veel kinderen rond en sommige gaan naar school. Vooral in de zomerperiode is er totaal geen dagbesteding en hangen de kinderen rond op straat. Op straat komen deze kinderen vaak in aanraking met drugsgebruik of criminaliteit. Dit wil de stichting voorkomen en daarom gaan we een zomerprogramma maken, om de kinderen een zinvolle en plezierige daginvulling te bieden. We gaan een draaiboek met themaweken ontwikkelen waarmee vrijwilligers van de stichting kunnen gaan werken op de markt. De bedoeling is dat dit draaiboek ook gebruikt gaat worden op andere markten, door vrijwilligers van de stichting.

Om de activiteiten voor de themaweken te kunnen bekostigen zoeken wij sponsoren die een steentje bij willen dragen! Daarom hebben we vorige week een rekening geopend. We ondernemen zelf ook actie! Vrijdag 9 maart en zaterdag 10 maart houden we een inzamelingsactie bij de C1000 in Schijndel. Op allerlei manieren zijn we sponsoren aan het werven. Wil jij een bijdrage aan de stichting en ons afstudeerproject leveren? Het rekeningnummer is 1333.798.369, ten name van:
MMWG van den Broek Stichting Kinderen van Ecuador. Het zou geweldig zijn als we een mooi bedrag kunnen meenemen naar de stichting in Ecuador.

De komende weken moet ik nog allerlei praktische zaken regelen voor de reis, morgen naar de dokter voor een medische verklaring, donderdag krijg ik weer een aantal vaccinaties..ieieieie prik prik prik! Een visum regelen, een daypack kopen, makkelijke reiskleding kopen, reisverzekering regelen, het afscheidsfeestje plannen etc. Dus nog genoeg te doen de komende tijd!

Leuk om alle reacties te lezen op deze site! Het vertrek komt steeds dichterbij, ik heb er veel zin in!

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Marieke

• 28 Februari 2007 - 12:04

Kim Dankers:

Hi Marieke,

ik wens je alvast heel veel plezier en succes in Ecuador, vind het nog steeds jammer dat je stopt met Poertwa, hopelijk kom je snel nog eens een kijkje bij ons nemen. Ik zal deze site zeker in de gaten houden!!! Toi toi toi.
    Liefs Kim

• 01 Maart 2007 - 10:48

Hey Marieke,:

Spannend allemaal zeg! Ik hoop dat je het naar je zin hebt! Ik wens je in ieder geval heel veel succes en plezier. En weet je, spaanse les schijnt goed te doen te zijn. Veel mensen vertellen dat spaans voor nederlanders niet zo moeilijk is, dus dat komt wel goed denk ik!
    toi,toi,toi!

heel veel groetjes sandra

• 04 Maart 2007 - 12:14

Tiny En Nelly:

Hallo Marieke,

Supergaaf hoor! Zoals je het beschrijft klinkt het heel mooi en ik denk dat het dat ook zeker zal gaan worden. Het zal een geweldige en leerzame ervaring met veel ups maar natuurlijk ook wel downs worden, maar samen lukt dat jullie wel. Wij wensen jullie nu al veel plezier en houden de site zeker in de gaten. Groeten uit de Ghijssenstraat.

Tiny en Nelly.

• 05 Maart 2007 - 11:07

Saskia En Wendy:

Ha,
    Het begint nu echt op te schieten!Echt spannend!We slaan ons nog even door die paar lessen heen en dan begint het! We gaan jullie ook zeker volgen vanuit Zuid-Afrika!
    groetjes Wendy en Saskia

• 05 Maart 2007 - 21:24

Lisanne:

Hey, het ziet er allemaal goed uit zeg!!! Ik ga je zeker volgen via je site. Wat een onderneming, super! Toppie. Ik wens jullie alvast veel succes. We spreken elkaar nog. Liefs Lisanne