Op naar Holanda ! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu Op naar Holanda ! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Op naar Holanda !

Door: Marieke

23 Juli 2007 | Ecuador, Quito

Hola amigos!

Hier is mijn laatste update vanuit Ecuador! Over 2 dagen vertrekken wij richting Holanda. De tijd is echt gevlogen, vind het zo vreemd dat dit avontuur nu al bijna voorbij is. Maar heb echt een super tijd gehad hier, een onvergetelijke ervaring die ik niet had willen missen!

De afgelopen 2 weken hebben Emy en ik rondgetourd door Ecuador. Na deze rondreis zijn we afgelopen vrijdag weer in Quito aangekomen. We hebben echt een super vakantie gehad, veel gezien van het land en mooi weer gehad.

Op zondag 8 juli zijn we vertrokken met de bus richting Cuenca, een stad in het zuiden van Ecuador. Na een busrit van ruim 10 uur kwamen we ´s avonds in Cuenca aan. Meteen een hostal gezocht, even gegeten en toen snel naar bed want zo´n busrit is behoorlijk vermoeiend. Maandag hebben we de stad verkend, naar een uitkijkpunt op een hoge berg geweest waar we nog Amerikaanse vrienden hebben gemaakt. Ze gingen ons filmen en ze wilde met ons op de foto, ja soms voel je je hier net een beroemd persoon. Dinsdag zijn we naar de Inga Pirca´s geweest, dat zijn inca ruines. Dus weer een cultureel dagje. Mooi om de verhalen te horen over vroeger, hoe de bevolking hier geleefd heeft en wat er veranderd is de afgelopen jaren. Woensdag wilden we gaan zwemmen, maar hier in Ecuador zijn zwembaden heel zeldzaam. Dus we kwamen bij het zwembad aan, het was zo druk en grijs water...dat we maar omgedraaid zijn. We zijn in het park gaan zitten en wat geshopt, ook niet vervelend om te doen he?

We zijn in totaal 4 dagen in Cuenca geweest en daarna vertrokken naar Guayaquil om daar het nieuwe project van de stichting te bezoeken. Omdat gewaarschuwd werd, dat dit een onveilige stad is, hebben we overdag gereist, zodat we bij daglicht aankwamen. We hebben die middag over de boulevard gelopen en in het leguanenpark geweest. In dat park liepen leguanen vrij rond, echt mooie dieren om te zien. Ze klommen in de bomen en liepen over de stoep, dus ze waren zo dichtbij dat je ze aan kon raken. We hebben ´s avonds een goed hotel gezocht met bewaking voor de deur, dus we hebben rustig kunnen slapen;) Grappige actie: We lagen ´s avonds tv te kijken en vroegen ons opeens af, waarom er een teller langs de tv stond, die steeds veranderen van getallen. We dachten dat we misschien betaald tv keken, dus zijn we dit maar gaan vragen. Wat bleek, het was de klok, die rechtop langs de tv stond. Echt zo gelachen, die mensen van de receptie keken ons erg vreemd aan. Ja kan gebeuren he?
Vrijdagmorgen heeft een vrijwilligster van de stichting en haar man ons opgehaald bij het hotel, daarna zijn we naar het kinderspeelhuis gegaan. Het kinderspeelhuis is in een van de armste wijken van Guayaquil. Voor ons als toeristen ook een gevaarlijke wijk, zelfs voor de plaatselijke bevolking. Ely (de vrijwilligster) vertelde dat ze niet alleen naar het project kan lopen, terwijl haar huis op loopafstand van ongeveer 10 minuten van het kinderspeelhuis is. Vreemd om te horen, mij lijkt het erg moeilijk om in zo´n omgeving te leven en werken. Ik vond het heel indrukwekkend om deze wijk te zijn en deze armoede te zien, in Quito heb ik veel armoede gezien maar dit was echt een uiterste. Het kinderspeelhuis is op de bovenverdieping van een woning, op dit moment alleen beton en nog geen deuren of ramen, dus het zag er niet echt vrolijk uit voor een kinderspeelhuis. Er waren al veel kinderen die aan het spelen waren, echt zo´n lieve kinderen. Er stond alleen een tuintafel in de ruimte, die geleend was en een zakje met speelgoed. De kinderen hadden verder helemaal niks om mee te spelen. Wij zijn die dag inkopen gaan doen samen met Ely. Van het sponsorgeld hebben we tafeltjes, stoeltjes, knutselmateriaal en speelgoed gekocht. Ik vond dit echt een geweldige dag, om dit voor deze kinderen te mogen doen.

In het weekend zijn met de bus naar Puerto Lopez vertrokken. De eerste dag heerlijk aan het zwembad gelegen en zondag zijn we walvissen gaan spotten. Dat was zo gaaf! Het walvissen seizoen is vooral in juli en augustus, omdat ze dan baby´s krijgen. Dus we hebben echt geluk gehad. We hebben een boottocht gemaakt en dan gaan ze achter de walvissen aan. Zo onwerkelijk, die walvissen zijn zo zo groot! Met de boot mochten we er niet te dicht bij, i.v.m. veiligheid. Maar we hebben ze goed kunnen zien, ze maakten sprongen boven het water en dan zie je hoe groot ze zijn! We zijn met de boot naar een eiland gevaren, Isla la Plata, daar hebben we een wandeling gemaakt en bluefooted boobies gezien. Dat zijn vogels met blauwe poten. Daarna zijn we terug op de boot gegaan en hebben we mogen snorkelen. Het water was heerlijk en heel helder, dus we konden veel zien. Vooral tropische vissen hebben we gezien, met mooie kleuren. Ik vond deze dag echt gaaf, er zijn maar een aantal plaatsen op de wereld waar je walvissen kunt zien. Dus een aparte belevenis!

Ja nu komt het! Vorige week maandag hebben we surfles gehad! Dus ben nu een echte surfbabe:) Een jongen die we hadden leren kennen in een bar, had aangeboden om surfles te geven. Dus maandagmiddag hebben we ruim 3 uur surfles gehad. Twee surfboys en wij, dus echt prive les, wat een luxe he?
We hebben echt gelachen, we moesten eerst op het zand oefenen om een bepaalde tactiek te oefenen om op te kunnen staan. Dat viel echt tegen hoor. Je moet snel springen anders verlies je je evenwicht. Daarna het water in! Ik stond al na 3 keer, dat was blijkbaar snel zei de surfleraar, ja verborgen talent dus;) Echt zo´n kick als je op dat surfboard staat, dat ga ik zeker vaker proberen. Achteraf wel flink wat blauwe plekken en schaafwondjes, maar je moet er iets voor over hebben he? Dinsdag zijn we vertrokken naar Montañita, het surfparadijs hier in Ecuador. Helaas was het slecht weer, dus geen mogelijkheid om te surfen die dag. Wel een super gezellig en relaxed dorpje om te zijn, allemaal hostals, barretjes en discotheken. Beetje chillen, uitgaan en surfen, zo is het leventje hier. Woensdag hadden we besloten om te vertrekken i.v.m. het weer, maar opeens kwam het zonnetje weer tevoorschijn. Dus toch besloten om te blijven, een heerlijk hotel gevonden met ligbedden op een dakterras en uitzicht over zee. Wat wil je nog meer? Nog een heerlijk vakantie dagje gehad. Omdat we vanuit Montañita niet rechtstreeks een bus konden pakken richting Quito, zijn we dus nog een dagje naar Puerto Lopeze gegaan. We hebben nog een dagje op het strand gelegen, echt heerlijk. We lagen gewoon helemaal alleen op het strand, we zagen alleen palmbomen om ons heen. Daar droom je toch van? Het is niet echt toeristisch daar, en de plaatselijke bevolking vind de zee nu te koud, omdat het op dit moment eigenlijk ´winterseizoen´is. Terwijl in NL met dit weer, het strand vol zou liggen. Dus nog een super relaxed laatste vakantie dagje gehad! Na een terugreis van ruim 12 uur hobbel de bobbel...zijn we weer veilig in Quito aangekomen.

Zaterdag zijn we met de meiden uit het appartement een dagje naar Otavala geweest, dat is een grote markt met allerlei handgemaakte artikelen. Dus natuurlijk nog even goed souveniertjes geshopt!

Vanmorgen zijn we bij het nieuwe marktproject Santa Clara gaan kijken hoe het met het zomerprogramma verloopt. Er zijn veel kinderen en ze hebben veel plezier samen! Kei leuk om te zien.

Nu is het einde van dit avontuur echt in zicht. Echt vreemd hoor, het appartement is zo mijn thuis geworden en nu ga ik woensdagmorgen ´echt´ naar huis. Je hebt hier zo een leventje opgebouwd en dat sluiten we nu af. Maar gelukkig met heel veel mooie herinneringen. Ik heb net mijn koffer ingepakt...ja dat viel even tegen. Toch veel souveniertjes gekocht in deze 4 maanden, alles is hier zo leuk, dat het moeilijk is om niet veel te kopen. Maar gewoon ff aanduwen en dan gaat het wel lukken hoop ik! Morgen hebben we de verjaardag van Marieke, een huisgenootje. We hebben toeters, ballonnen en een spandoek gemaakt, dus vanavond gaan we alles versieren. Morgenavond gaan we met een groep van ongeveer 20 mensen uiteten ff feesten en dan ons laatste nachtje in het appartement. We moeten rond 07.00uur inchecken en vliegen om 09.15uur vanuit Quito richting Holanda. Na een tussenstop op Bonaire vliegen we rechtstreeks naar Holanda. Daar zullen we rond 05.00uur in de ochtend landen. Ik heb nu echt super zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien na bijna 4 maanden!!

Nog 2 nachtjes slapen en dan is het zover!!! Op naar Holanda:)

Hasta luego,

La chica de Holanda

• 23 Juli 2007 - 22:17

Loes & Rob:

We weten hoe het is om afscheid te moeten nemen van het leventje waar je zoveel moois hebt beleefd...
    En om thuis te komen en familie en vrienden weer te zien!

Geniet van het laatste dagje (en feliciteer Marieke van ons) en tot gauw in Bakel.

Groetjes van Loes en Rob

• 23 Juli 2007 - 22:38

Joost:

Ha Marieke,

geniet nog van de laatste dagen en alvast een veilige reis naar Nederland !
    Ik zie je snel weer !

Groetjes
    :) tu hermano

• 24 Juli 2007 - 04:32

ANNE-MARIE Van Neer:

Hartelijk dank voor de mooie reisreportages. Goede reis terug.

Tot gauw ziens,

• 24 Juli 2007 - 07:38

Papa En Mama:

Hola Marieke,
    Wat een avonturen! Ga je die in Nederland ook opzoeken en beleven?
    Kom nu maar vlug naar huis wij willen je graag weer zien!
    Neem goed afscheid van Ecuador. Wij wensen jullie samen een goede reis en tot donderdag!

gr's xxx-jes papita y mamita

• 24 Juli 2007 - 09:54

Sandra:

Hey Marieke.
    erg leuk hoe je waarbenjij.nu hebt bijgehouden. Door jouw verhalen steeds te lezen heb ik zo'n ontzettende zin in mijn wereldreis gekregen... Niek en ik hebben nu ook een weblog aangemaakt op sandraenniek.waarbenjij.nu, als je zin hebt kun je ons dus volgen vanaf september naar hong kong, australie, nieuw zeeland, hawaii en new york.
    Weet je al of je groot project goed is? Ben je dus afgestudeerd?
    X San.

• 24 Juli 2007 - 10:01

Chantal & Eric:

Hallo Marieke,

Alvast een hele goede terugreis.
    Tot snel.

Liefs Chantal en Eric

• 24 Juli 2007 - 11:17

Eef:

Ha Marieke,

Geniet nog van de laatste dag in ecuador!! Ik wens je een goede vlucht.

Groetjes Eef

• 24 Juli 2007 - 13:00

Geertje:

Marieke goede terug reis naar Nederland heb genoten van je reis verslagen tot spoedig weerzien in Bakel hier is het nat en koud groetjes fam H strik Beers

• 24 Juli 2007 - 18:46

Elke:

Eindelijk is het zover!!
    ik ga je weer heel snel zien!
    ik kan niet wachten meissie!!
    geniet van de laatste daagjes!

• 25 Juli 2007 - 09:44

Ivo En Ineke:

Hé Marieke,

Misschien lees je het niet meer voor je het vliegtuig instapt, maar we wensen je een hele goede terugreis. We hebben genoten van je verhalen en avonturen, helemaal geweldig! Kom maar snel weer eens op de thee!

groetjes! Ivo en Ineke

• 26 Juli 2007 - 21:00

Annie Verstraeten:

Hallo Marieke.
    Ook jouw verhalen heb ik (de moeder van Melanie) gelezen en ervan genoten. Ik kan me helemaal inleven met wat je allemaal gedaan en gezien hebt, omdat ik daar ook allemaal geweest ben. Alleen van het kinderspeelhuis daar schrok ik toch wel van. Maar wat leuk dat je het geld daar aan besteed hebt, zij zullen je erg dankbaar zijn. Ik hoop in de toekomst er zelf eens te gaan kijken. Ik denk (je zo in je verhalen te lezen) dat je een mooie tijd hebt gehad in Ecuador, en ik hoop dat je er nog dikwijls aan terug denkt. En nu maar weer de draad oppakken in Nederland al zal het even wennen zijn.
    Groetjes

• 28 Juli 2007 - 10:22

Loes:

ha marieke,
    wat is de tijd toch gevlogen, nu mag je weer met een rugzak vol belevenissen terug naar het bakelse land!
    goeie reis terug en we spreken snel wat af (yvonne jij en ik) zodat je ons helemaal bij kunt kletsen!!!
    ciao, x Loes

• 28 Juli 2007 - 16:01

Martijn:

Hey marieke leuk dat je een goede tijd hebt gehad.
    Maar zo te lezen is dat helemaal goeg gekomen.
    Nu maar weer wennen aan de nederlandse cultuur etc.

Groetjes Martijn