Quillotoa en vorderingen afstudeerproject - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu Quillotoa en vorderingen afstudeerproject - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Quillotoa en vorderingen afstudeerproject

Door: Marieke

26 Juni 2007 | Ecuador, Quito

Hola amigos!

Como estas? Yo estoy muy bien!
Hoe is het in Holanda? Voor sommige zoals ik begrijp al bijna de vakantie in zicht? Wel gek, ik heb hier weinig besef van de tijd...en vooral geen besef van wat er in Holland allemaal gebeurt, dat het nu al zomervakantie is. Geniet allemaal van de vakantie, hopelijk met mooi weer!

Wat hebben wij de afgelopen tijd hier gedaan? Het afstudeerproject gaat nu snel, we kunnen eindelijk concreet plannen uitvoeren voor het zomerprogamma. Voordat alles geregeld is en overal toestemming voor is, duurt soms behoorlijk lang hier in Ecuador. Je maakt een afspraak, dan zijn ze niet aanwezig...Daarna bel je ze...beloven ze terug te bellen...maar helaas. Ja en zo blijf je wel een tijdje bezig. Maar gewoon doorzetten en blijven proberen en dan lukt het uiteindelijk! Ja aanpassen aan de cultuur en flexibel zijn is hier heel belangrijk. En gewoon net zoals de Ecuadorianen gaan denken...het komt allemaal wel goed! Als het vandaag niet is...dan maar morgen. Dus dan weten jullie voortaan mijn denkwijze als ik terug ben. Houd hier a.u.b. een beetje rekening mee;)
We hebben vorige week overleg gehad met de markt ´directeur´ en de administrator. Deze 2 mannen hebben de zeggenschap over het gebeuren op de markt Santa Clara. Omdat de school gesloten is in de zomervakantie, is het belangrijk dat we een veilige en leuke speelruimte ter beschikking hebben. De marktdirecteur en administrator zijn erg enthousiast over ons project en ze willen ons zeker ondersteunen. Er is een ruimte beschikbaar met buitenplaats en toiletten, dus erg luxe voor hier! Ze hadden zelf ook veel ideeën waar we zeker gebruik van kunnen maken! Ze zouden het leuk vinden als er muurschilderingen op de muren van de buitenplaats komen in het teken van vrede. Natuurlijk willen wij hieraan meehelpen met de vrijwilligers. We gaan nu tekeningen uitzoeken en dan kan de directeur uitkiezen welke schilderingen op de muur komen te staan. Ben benieuwd! De komende week moeten we nog even doorwerken, de themaweken en het draaiboek voor de vrijwilligers uitwerken, inschrijfkaarten maken, flyers ontwerpen etc. In de week van 1 t/m 6 juli hebben we een promotieweek georganiseerd. We gaan op de markt Santa Clara, de school en in de omgeving van de markt flyeren voor de zomermarkt, ouders aanspreken over het zomerprogramma( sommige ouders kunnen de flyers niet lezen), er komt een clown om de kinderen te vermaken, smincken met een aantal vrijwilligers en op vrijdag vinden de inschrijvingen plaats. De administrator maakt de komende weken reclame voor het zomerprogramma via een geluidsinstallatie. Dus we proberen zoveel mogelijk kinderen en ouders te bereiken met onze promotieweek. We willen natuurlijk zoveel mogelijk kinderen de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan het zomerprogramma!

Voordat wij in april vertrokken zijn hebben we een groot sponsor bedrag verzamelt van ruim 1000 euro!! Dit bedrag besteden wij niet geheel aan het zomerprogramma, daarom hebben we samen met Melanie (oprichtster stichting) een andere bestemming gezocht. De stichting Kinderen van Ecuador gaat vanaf juli een project opstarten in Guayaquil. Een nieuw marktproject voor straatkinderen, Guayaquil is een van de armste steden van Ecuador, dus dit project is zeker waardevol. Het kinderspeelhuis, waar de activiteiten voor het project gaan plaatsvinden, moet opgeknapt en ingericht worden. Dus ook de stoeltjes, tafeltjes etc. Er zijn nog geen spel en knutselmaterialen, dus alles moet nog aangeschaft worden. We hebben ervoor gekozen om 2 dagen tijdens onze ´vakantietour´ door Ecuador, naar Guayaquil te gaan. Een vrijwilligster van de stichting woont daar nu, samen met haar gaan we de inrichting van het kinderspeelhuis verzorgen en materialen kopen zodat een begin gemaakt kan worden met het project. Emy en ik zijn blij met deze bestemming voor het sponsorgeld. Omdat we er zelf naartoe gaan, kunnen we het geld zelf besteden en zien we dus waarvoor het gebruikt wordt. We hebben zelf de eerste weken van ons project op het marktproject Cotocollao in Quito gewerkt en we weten hoe belangrijk het is, dat er een dagbesteding is voor deze kinderen. Samen leren spelen, een belangrijk onderdeel in deze kinderwereld!

Wij willen alle sponsors nogmaals erg bedanken!! Met dit sponsorbedrag kunnen wij een steentje bijdragen aan een waardevol leven van de straatkinderen hier in Ecuador.

Nog even een update over onze ´relaxdagen´...Die hebben we soms ook hier, tijdens de projectdagen door! Vorige week zondag zijn we naar het kratermeer van Quillotoa gegaan. Zondagmorgen vroeg vertrokken met de bus. We hebben al spannende busritten gehad...maar deze weg en een gammele bus...ow ow. Bult, gat, bocht, steile afdaling en toch flink doorrijden he? Wij gaven af en toe een gil omdat we schrokken, dan kijken ongeveer 50 Ecuadorianen in de bus even om en lachen vriendelijk terug naar ons. Ze zullen wel gedacht hebben, die touristen zijn niks gewend! Na ongeveer 5 uur reizen kwamen we eindelijk aan in Quillotoa. We werden afgezet met de bus in een verlaten dorpje..toen dus op zoek naar het kratermeer. Quillotoa is een klein dorpje, een paar huizen en 1 winkeltje. Zo mooi om te zien hoe de bevolking hier leeft. Toch kan ik me nog steeds niet voorstellen dat je hier woont zo van de buitenwereld afgesloten, onvoorstelbaar. Wel grappig, als we een foto maakten van kinderen riepen ze naar ons: 1 dollar! Die dachten eens flink te kunnen verdienen aan toeristen. We hebben ze een snoepje gegeven, volgens mij zijn ze daar veel blijer mee! We hadden het kratermeer al snel gevonden...wat een uitzicht. Zo ontzettend mooi die natuur, dus weer heel veel foto´s gemaakt. Ik ga hier spontaan van de natuur houden....terwijl ik toch echt niet zo´n natuurliefhebber ben dacht ik. We zijn naar beneden richting het meer gelopen...nou ja geschoven:) want het was behoorlijk steil. Daarna met het paard omhoog geklommen. Dat was een pittige tocht voor die paarden, ze moesten regelmatig op adem komen want zo steil omhoog valt niet mee. En dan zit er ook nog zo´n flink gewicht achter op zijn rug he? Ik zat op het paard met uitzicht op het kratermeer en de bergen, dacht toen echt, dit is toch geweldig dat ik dit mee mag maken. Dit zou iedereen moeten zien!
Ik heb gedurende de reis ook echt geen moment spijt gehad van de beslissing om deze reis te maken, iedere dag geniet ik hier! Dus een tip, geld en tijd over tijdens de vakantie? Vertrek naar Ecuador!

Zaterdag hebben we souveniers geshopt op de markt in de Amazonas en in park Ejido. Natuurlijk ook een heerlijke hangmat, een echte ´Ecuadorbroek´gekocht en Ecuadoriaanse sloffen, we hebben al flink gelachen om onze nieuwe outfit. Jullie zijn nu wel benieuwd he? Nog even wachten hoor! Maar ik zal ´m zeker showen thuis! ´s avonds naar de bioscoop geweest, Pirates of the Carribean 3. De film was Spaans gesproken en geen ondertiteling, dat valt dan toch behoorlijk tegen om het verhaal te volgen. Dus maar ons eigen verhaal bij de film bedacht, ook leuk toch?

Nog ff een panfluit update...helaas kunnen de geplande concerten niet door gaan in Nederland. Het bleek moeilijk te zijn om afspraken te maken met onze panfluitleraren. De ecuadoriaanse cultuur daar zijn we nu al redelijk aan gewend..maar dit was echt extreem. We zijn al ruim een maand bezig om les te krijgen..maar hebben uiteindelijk nog maar 1 les gehad. Echt jammer, had me hier echt op verheugd. Dus nu hoop ik maar zo´n knappe panfluitindiaan te vinden in Nederland, die graag les wil geven!;)

Dit was mijn verhaaltje weer. Nog 1,5 week afstudeerproject en dan vakantie!! Heerlijk!

Hasta luego!

Dikke knuffel van een bakels ecuadoriaantje!

• 25 Juni 2007 - 23:42

Juicy:

Hola hermana !

mooie foto's en goed om te horen dat alles zo voorspoedig gaat...geniet van de laatste weken !!!

:) Joost

• 26 Juni 2007 - 06:21

Chantal & Eric:

Hallo Marieke,

Wat een gave foto's heb je weer. Ik kan me ook goed voorstellen dat je daar van de natuur gaat houden. Ziet er allemaal zo prachtig uit.
    Succes met je afstudeerproject, nog even volhouden.... en dan heerlijk genieten van de vakantie.

liefs Chantal & Eric

• 26 Juni 2007 - 08:41

Marion:

Wat fijn dat alles zo voorspoedig verloopt! Mooi om al je verhalen te horen. Ik ben af en toe wel een beetje jalours als ik dat allemaal lees.
    Geniet er maar goed van want voor je het weet sta je weer met beide voeten in het Bakelse land (ook mooi natuurlijk)..
    Suc6 nog!!

Liefs Marion

• 26 Juni 2007 - 08:56

Sandra:

Hey Marieke,
    Het klinkt weer allemaal geweldig!!! Wat een reis zeg!!! Mooie foto's heb je gemaakt. Fijn om je zo te zien lachen, goed teken!!! Die busreizen zijn een heel avontuur, ik herken het wel een beetje uit de binnenlanden van portugal. Daar is dat ook zo'n angstige rit. Je raakt er nooit aan gewend. Tenminste, ik niet.
    Wat gaat de tijd toch snel zeg! Alweer bijna tijd om naar ons natte kikkerlandje te komen. Dat zal wel weer even wennen zijn denk ik.
    Nou, geniet er nog even flink van!!!

Groetjes van een dikbuikige sandra

• 26 Juni 2007 - 16:04

Martijn:

Hey Marieke,
    Wat leuk wat je daar allemaal doet.Nog een paar weken inderdaad.Geniet er nog van.Het is echt leuk om te lezen dat het je goed gaat en dat je project goed verloopt.Heb je niks meer vernomen van je laptop of hoe zijn die vergoed of hoe moet je nu je werk doen?????????
    Nog even over het weer hier meid..
    Het is hier,ahum zomer.......
    Ik zou als ik jou was maar een goed gevulde koffer met goed weer mee terug nemen want op dit moment is het hier niet veel.Wind,regen,en twintig graden te koud voor de tijd van het jaar...
    Suces nog en GENIET!!!!!

Groetjes Martijn

• 26 Juni 2007 - 20:07

Monique:

Hoi Marieke!
    Weer geweldig hoor wat je allemaal hebt meegemaakt. Hier krijg je echt nooit spijt van. Geniet er nog ff van!! Wij vertrekken a.s. vrijdag voor 2 weken naar Italie, dus dan ben jij ook weer terug in het land. Heel veel plezier nog en heel veel lieve groetjes,

Monique en fam.

• 26 Juni 2007 - 20:47

Papa:

Marieke prachtig verhaal en prachtige foto's. Vooral de foto's met de kindertjes zijn erg mooi. Jij geniet en de kinderen ook zo te zien. Goed zo!!!!
    Nog een maandje.................

• 27 Juni 2007 - 15:01

Loes:

Ha Marieke!
    leuk om weer van je te horen, en fijn dat je het daar nog steeds zo goed naar je zin hebt!! de foto's zijn super!
    Ik ben, by the way, geslaagd voor mn opleiding en ben aangenomen op kempenhaeghe, dus hier is't allemaal goed.
    geniet van je welverdiende vakantie en succes met de laatste loodjes....!
    Groetjes Loes

• 27 Juni 2007 - 17:55

Elke:

wow!!!
    wat een mooie foto's!
    wat zal het indrukwekkend zijn geweest; het kratermeer, de school met al die schattige kinderen, echt super!
    helemaal leuk vind ik die foto waar je zo op springt, die is echt leuk!
    geniet er nog van! tot snel!

kus Elke

• 29 Juni 2007 - 11:57

Yvonne:

ha Marieke,
    Wat een uitzicht daar op de foto's! Erg fijn dat jullie project bijna afgerond is. Geniet nog van de laatste weekjes want nu word het echt aftellen....
    Liefs Yvonne

• 01 Juli 2007 - 13:30

Tante Geertje:

Ja de scholen hebben vakantie wij zelf niet moeten aan het appartement beginnen maar jij geniet maar hoor erg leuk voor je en dan al die foto's kunnen wij mee genieten Groetjes uit Beers van Henk Geertje en Ria en OMA STRIK

• 01 Juli 2007 - 19:54

Lisanne:

Hallo!!!
    Nou het is weer even geleden. Heb echt even achter de computer moeten kruipen om weer helemaal bij te zijn van je geweldige avonturen!!! En de foto's zijn prachtig! Leuk, super, respect heb ik voor je en al het goede werk wat je daar verricht!
    Rest me alleen nog je een aantal fijne weken te wensen, geniet ervan in volle teugen!!!

Liefs Lisanne

• 03 Juli 2007 - 14:25

Marij Van Ansem:

Hallo Marieke,
    Leuk om even ip jouw site te kijken nu je zo ver weg bent. Ik heb dit allemaal van Yvonne en vind het heel leuk je verhaal een beetje te volgen. Ik hoop dat je ervan genoten hebt en nog geniet en vooral geleerd hebt. Ik hoop je toch nog eens te zien en te spreken
    in Bakel.
    Groetjes Marij en Mirriam