Papallacta, Mindo & marktproject Santa Clara - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu Papallacta, Mindo & marktproject Santa Clara - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mariekeinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Papallacta, Mindo & marktproject Santa Clara

Door: Marieke

13 Juni 2007 | Ecuador, Quito

Weer een update vanuit Zuid Amerika! We zijn flink bezig met ons afstudeerproject maar tussendoor hebben we ook veel meegemaakt de afgelopen week!

Wat hebben we de afgelopen week gedaan? Vorige week zondag zijn we een dagje naar Papallacta geweest, dat zijn thermaalbaden midden in de bergen. Was echt heerlijk, echt relaxen! Wat een leventje..dat noemen ze dan afstuderen;)

Afgelopen vrijdag hebben we even een tegenslag gehad. Donderdagavond of nacht, tijdens het afscheidsavondje van Giel is ingebroken in ons appartement. Vrijdagmorgen kwamen we hier achter toen we de laptops nodig hadden. Ze bleken van de tafel te zijn verdwenen. Waarschijnlijk zijn er mensen ons appartement binnengekomen met een sleutel. Dit moet dus een bekende zijn geweest, die de mogelijkheid heeft gehad de sleutel te kopieren en tevens wist dat wij deze apparatuur in huis hadden. Dus een misselijk idee, dat iemand zo ons huis binnen is kunnen gekomen. Dit is nog nooit voorgekomen in het vrijwilligersappartement. Het huis is goed beveiligd met tralies voor de ramen en een hekwerk voor het huis en beveiliging in de wijk door bewakers, dus er is weinig mogelijkheid om ongemerkt binnen te komen. Nu zijn er dit weekend extra sloten op de deur gezet en krijgen we extra bewaking voor ons huis. De mogelijkheid dat dit nog een keer gebeurd proberen we te beperken. Dus we kunnen nu weer rustig slapen!

Zaterdagmiddag hebben we Giel uitgezwaaid op het vliegveld. Toch blijft het vreemd om iemand uit te zwaaien die naar Holland vertrekt, over 6 weekjes is het voor ons ook al zover. Na het vliegveld bezoekje ben ik samen met Emy en Nienke naar Mindo vertrokken. Mindo is een plaatsje 2,5 uur rijden van Quito. Het was al donker toen we uiteindelijk gedropt werden langs een verlaten weg. Ja daar sta je dan in de middle of nowhere. Gelukkig stond er een man met een pick-up klaar, die ons naar Mindo kon brengen voor een kleine vergoeding. Mindo is een klein dorpje: één verharde weg met voor de rest zandwegen, geen pinautomaat (uhmm niet zo makkelijk), wat lokale restaurantjes, 1 discotheek en enkele hostals. Het klimaat in Mindo is vergelijkbaar met de jungle, dus vochtig en warm. Een leuk hostal gevonden, maar heel primitief: geen warm water, het matras leek wel een plank en veel muggen, je kunt je niet voorstellen dat dit leuk is, maar toch ben je hier al snel tevreden hoor! Een lief oud vrouwtje beheerde het hostal, ze heeft s´morgens ons ontbijt klaargemaakt en samen met ons een planning gemaakt voor de zondag. Ze belde haar neefje, die als taxichauffeur speelde en ons de hele dag vervoerd heeft in een pick- up, weer goed geregeld toch? In Ecuador zie je veel auto´s rijden met een open bak erachter, waar dan vaak een hele familie in zit. Soms staan er zelfs dieren tussen de mensen, dit blijft apart om te zien, echt Ecuadoriaans! Op de terugweg moesten we achterop de bumper van de auto gaan staan springen, dit vroeg de chauffeur omdat het zo modderig was, omdat we anders vast kwamen te zitten. Dat was echt lachen, staan daar 3 meiden op zo´n kar te springen! Dan heb je wel bekijks:) Bij de watervallen aangekomen, moesten we eerst met een soort kabelbaan van de ene berg naar de andere berg om daar aan de tocht te beginnen. Een geweldig uitzicht zo midden in de bergen. We hebben 3 watervallen gezien, omdat de temperatuur hoog was en er veel modder lag, was het best een pittige tocht. Ook door het hoogteverschil merk je dat je minder adem en conditie hebt, daar moet je toch rekening mee houden. Ben onderweg flink uitgegleden in een modderplas, dus broek en schoenen helemaal onder de modder,het was echt even survivalen daar! Het was echt zeker de moeite waard en zo´n mooie natuur tijdens de wandeling. s´Middags zijn we naar een vlindertuin geweest, met veel verschillende soorten vlinders. Veel mooie foto´s kunnen maken, normaal komen ze niet zo dicht bij. Daarna hebben we de bus teruggepakt richting Quito en was het weekend alweer voorbij. Dus weer een super gaaf weekend gehad, we blijven hier genieten!

Wat betreft de vorderingen van het afstudeerproject: Vorige week dinsdag hebben we een 2e gesprek gehad op de nieuwe marktlocatie Santa Clara met de directrice over het zomerprogramma. Ze is erg enthousiast en we hebben afgesproken dat we vanaf nu 1 dag in de week komen werken op de markt met de kinderen, zodat we de kinderen al leren kennen. Nu zijn we dus bezig met het zomerprogramma en gaan hier de komende weken publiciteit aan geven. Dus dat wordt nog even flink doorwerken de komende 3 weken! We willen 6 juli ons project afsluiten en daarna 2 weken touren door Ecuador. We gaan naar Cuenca, dit moet blijkbaar de mooiste stad van Ecaudor zijn, naar Canoa een klein vissersdorpje met palmbomen aan de kust en daarna gaan we walvissen spotten in Puerto Lopez. Dus een goed vooruitzicht!

Nu we hier al ruim 2 maanden in Ecuador verblijven zijn we al redelijk gewend aan alle cultuurverschillen en gewoontes van de bevolking hier, maar we blijven ons nog vaak verbazen hier, je maakt hier de gekste dingen mee! Meestal beschrijf ik op deze site de gebeurtenissen die voor ons heel bijzonder zijn, maar ik besef ook dat het vanuit Nederland allemaal moeilijk voor te stellen is hoe hier geleefd wordt. Daarom heb ik een lijstje gemaakt met opvallende dingen van dit land.

Hieronder heb ik een paar wist je datjes over Ecuador:
- Als je een Ecuadoriaan vraagt om een foto te maken, weten ze niet hoe ze het toestel vast moeten pakken en meestal houden ze het op z´n kop vast...dus foto mislukt!ow ow
- De meeste Ecuadorianen denken dat wij Engels praten in Nederland
- Als begroeting kus je hier iemand 1x op de wang, ook bij een een onbekende persoon..klef he;)
- Met koud water douchen of geen electriciteit hebben, is hier redelijk normaal. Dus dan maar met de zaklamp schijnen...dan op goed geluk proberen te douchen.
- Je kunt voor 25 dollarcent met de metro en trolleybus van Noord naar Zuid Quito reizen, dit is ongeveer een reis van ruim 2 uur.
- Wanneer je met de bus mee wilt, zwaai je met je hand en dan kun je er inspringen, wanneer je eruit wilt..dan spring je er gewoon weer uit! Zijn we toch nog een beetje sportief hier he?
- 1x in de 2 weken is het op zondag fietsdag, dan zijn een aantal wegen afgezet zodat er gefietst kan worden. De burgemeester van Quito vond dat er te weinig gefietst werd, dus daarom is deze fietsdag ingelast. Het is berhoorlijk gevaarlijk om hier te fietsen, ik heb een paar keer gemountainbiked maar dat is dus erg opletten tussen dat verkeer hier!
- Je bent hier soms net een attractie omdat je een blanke huidskleur hebt, ze kijken je heel vreemd aan en kennen ook geen schaamte om gewoon 5 minuten je aan te zitten staren, ze zien hier vrij weinig toeristen, alleen in het centrum van Quito.
- Het is hier gewoonlijk om een half uur of uur later te komen op een afspraak, of ze komen helemaal niet opdagen.. daar kan ik nog niet altijd aan wennen hier.
- We worden hier soms gringa´s genoemd, dit is een soort scheldnaam voor Amerikanen...ze weten natuurlijk niet dat wij gewoon uit Holland komen.
- ´s Morgens word je wakker van blaffende honden en verkooplui die heel hard schreeuwen omdat ze iets willen verkopen. Echt de gekste dingen: matrassen, matten, gasflessen etc.
- De chico´s hier denken heel goed engels te kunnen praten...maar het blijft bij de woorden: hello baby, you´re sooo beautifull, I love you! Wat een woordenschat he?
- De mannen hier kunnen heel goed salsa dansen, je komt er alleen niet meer vanaf als je in een discotheek staat... ze zijn echt gekwetst als je ze afwijst.
- De lokale bevolking eet hier s´morgens en s´middags warm, vooral soep met rijst, bonen en kip. ´s Morgens staat al een barbeque buiten en op straat wordt veel gegeten aan een kraampje.
- Ze hebben hier zelfs ook een Mac Donalds! Hmmm joehoe!! Ja erg he:)
- Er rijden hier ontzettend veel bussen, door heel Ecuador, je betaald per uur 1 dollar en dus dat is heel goedkoop reizen hier! De uitlaatgassen zijn zo vies, de straat ziet soms gewoon wit of grijs van de rook. Milieubewust? Nee hoor...
- Er zijn hier geen of weinig verkeersregels, de ecuadorianen bepalen zelf hun eigen verkeersregels, rijden door rood, stoppen zomaar ergens, rijden midden op de weg etc. Ja heel apart, ik heb de eerste weken vaak mijn ogen dicht geknepen.
- De auto´s toeteren hier naar elkaar om te laten merken dat ze er door willen,
of voorrang willen, het is hier net een botsbaan, degene die het meeste lef heeft, die heeft voorrang. Ja op die manier kun je ook autorijden he? Tip voor NL;)
- Wanneer je voor een stoplicht staat te wachten, vooral ´s avonds, staan er jongleurs op een kruispunt of vuurspugers om de mensen te vermaken en komen daarna langs de auto´s om geld te vragen.
- Als we s´avonds weg gaan of gaan stappen, moeten we altijd met de taxi. Je onderhandelt over een prijs en als je tot overeenstemming komt, stap je pas in.
- In de meeste restaurants of bars worden jugo´s gedronken, verse fruitdrank in alle smaken, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren, echt heerlijk en ook gezond!
- Midden in de nacht, wanneer je uit de discotheek komt, staan er kinderen op straat die snoep willen verkopen of sigaretten. Dit blijf ik vreemd vinden om te zien, dat ze daar ´s nachts moeten staan om geld te verdienen voor hun ouders. Het is dus duidelijk anders dan in Nederland, maar zeker heel gaaf om deze cultuur te ervaren en je aan te passen in dit leventje, om te kunnen genieten hier!

We gaan hier nog 3,5 week hard werken aan het afstudeerproject en dan gaan we 2 weken reizen door Ecuador! Dus nog echt genieten de komende tijd, voordat we het weten zitten we weer in ons koude kikkerlandje! Super bedankt voor al die lieve kaartjes! Ze hangen al allemaal boven mijn bed. Echt een verrassing als de postbode komt en er is een kaartje uit Holanda! Dank je wel!

Mucho saludos del Ecuador!!!

La chica de Holanda

• 13 Juni 2007 - 19:13

Thomas!:

Yeaaaah de eerste! ik heb je verhaaltje nog niet eens gelezen maar dat ga ik nu doen!
    Veel plezier daar nog!
    Greetz T

• 13 Juni 2007 - 20:16

Ineke:

Hé Marieke,

Wat vliegt de tijd! Weer een geweldig verhaal. Nog veel succes met je project en geniet van de tijd daar, want voor je het weet ben je weer in NL!

groetjes!

• 13 Juni 2007 - 20:55

Mama:

Ha Marieke,
    Wat een verhaal, jullie overleven het wel. Jullie blijven goed in actie en jullie blijven van het mooie land Ecuador genieten. Uit ervaring kan ik zeggen dat het zeker de moeite waard is om te doen. Dus: ga zo door met z'n allen, want de tijd vliegt!
    gr's xx-jes mama

• 13 Juni 2007 - 22:58

Martijn:

Hey marieke,

Inderdaad weer een erg leuk verslag van je activiteiten daar.
    Alleen wel erg balen van die inbraak in je appartement.Ik geloof meteen dat het erg vreemd is om dan binnen te komen als je weet dat er iemand vreemds aan je spullen heeft gezeten die op dat moment niets op je kamer heeft te zoeken.
    Wel echt schetig hoe je die kinderen had gesminkt.Een klein bedankje zeker voor Marjan Haha.Suces de komende week met je project en veel plezier.

mucho saludos

Martijn

• 14 Juni 2007 - 06:22

Chantal & Eric:

Hallo Marieke,

wat een akelig idee dat er iemand in jullie appartement geweest is. Hopelijk ben je daar nu goed tegen beveiligd en zal dit jullie niet meer overkomen.
    Dat een schitterde natuur heb je daar. Die watervallen, echt prachtig.
    Nu nog maar zes weekjes, wat gaat dat toch snel.
    Veel succes bij het afstuderen!!!
    Op naar je nieuwe avontuur.

Liefs Chantal en Eric

• 14 Juni 2007 - 07:54

Marion:

Whaaw... Marieke,

Daar doe je het voor he, die kinder gezichtjes!! Geweldig!!

Wel heel erg balen dat er ingebroken is, door een bekende notabene.

Nou veel plezier nog en tot snel!!

Liefs Marion

• 14 Juni 2007 - 10:03

Eef:

Ha Marieke,

Wat een verhaal. Jullie maken erg veel mee, Ik kan er hier in Nederland al van genieten dus ik kan me wel voorstellen hoe het voor jullie moet zijn. Fijn dat het afstudeerproject goed gaat. Hier verloopt het ook volgens planning. Werk ze nog de komende weken en geniet ervan.

X Eef

• 14 Juni 2007 - 15:50

Elke:

heeij meissie!
    zoals elke keer weer een superverhaal!
    ik ga al aftellen want ik mis je!
    kus!

• 14 Juni 2007 - 18:21

Monique:

hey marieke!

Gave foto's heb je op de site gezet! Je verhalen zijn ook erg leuk om te lezen. Inbreker in je goedbeveiligde huis.....mooie watervallen...springen op de bumper....en dan natuurlijk nog al die kinderen waar je het allemaal voor doet!

groetjes Monique

• 14 Juni 2007 - 20:01

Wouter En Lieuwe:

Hee Marieke!

Leuk verhaal weer hoor! Altijd weer super om te lezen hoe het gaat in La Luz. Jullie gaan dus ook naar Cuenca, Canoa en Puerto Lopez (zijn wij ook allemaal geweest voordat we naar Peru gingen). Dan gaan jullie nog een mooie 2 weken tegemoet op het einde! We blijven jullie uiteraard ook volgen.

Groeten,

Wouter en Lieuwe

• 14 Juni 2007 - 20:04

Pascal:

Heys marieke,

hier is weer een lief berichtje van je lieve kleine grote neefje, nog veel plezier daar.

En die verhalen ik zou ze wel allemaal willen lezen maar dat duurt zo lang, want je typt zoveel als je nou voor elke dag een samenvatting maakt:P dan was het makkelijker geweest.

dit is weer het einde van het lieve berichtje.

groetjes,
    Pascal

• 15 Juni 2007 - 12:27

Wendy:

Ha Marieke,

Wat leuk om al jullie belevenissen te lezen, compleet met foto's en wel (ben je toch nog een beetje 'aanwezig'); echt geweldig wat jullie daar doen. Wat een ervaring, om nooit meer te vergeten!

Succes met afstuderen!

Liefs,
    Wendy H.

• 17 Juni 2007 - 13:59

Yvonne:

Hoi Marieke,
    Erg leuk om je belevenissen weer te lezen!! Geniet er maar van want voor je het weet ben je weer thuis.. Heel veel succes nog met je project en veel plezier de laatste weken als je gaat rondtrekken!
    Liefs Yvonne

• 25 Juni 2007 - 13:24

Mandy:

Hey meid, er nog ff tegen aan met je project en dan lekker van de wel verdiende vakantie genieten, en de prachtige omgeving! Heel veel plezier nog!!